koleksi orkid Faiz

Apr 20, 2008

sukanya bila bunga dah berkembang

orkid ku dah berkembang. rupanya sama ngan yg lagi satu sbb masa aku beli rm10 3 potong aku amik 2 purple dan 1 merah. nampaknya yg purple dua2 dah berbunga. yg merah lagi belum. pkk yg ini pun ayah yg tanam masa ayah dtg aritu. anak2 pkk yg ayah semai ari tu pun alhamdulillah nampaknya dah hdp. ada 2 / 3 pkk juga yag telah aku pindahkan ke pasu yg lbh besar.
sebelum berkembang
selepas berkembang

x dpt digambarkan sukanya aku bila melihat orkid2 aku sihat semuanya. kalau ada pun pkk yg x sht tp telah muncul tunas baru.kalau tunas baru dah besar akan ku buang pkk lama. pkk yg merah ari tu pun dah keluar putik bunga. insya allah 1/ 2 mggu lagi kembanglah ia. sukanya... nampaknya orkid ni rajin berbunga sbb aku rasa mcm baru 1 bln lepas aku kerat tangkai bunga, ni dah berbunga lagi.

insya allah selepas berjaya menggemukkan orkid2 ni, aku akan cuba memastikan yg mereka rajin berbunga pula. bestnyer kalau satu kembang, semua pun kembang.
insya allah kalau x ada apa hal nanti cuti hari buruh ingat nak kemaskini orkid2 aku.(kah3x... mcm kemaskini maklumat jer) maksudnya mana yg dah banyak anak akan dibahagikan pokoknya. mana yg akar dah penuh akan dikurangkan spy pkknyer sht. kalau dah banyak nanti kita hantar kat k'gau. he..he...

orkid ranting yg dah berbunga
close up bunga orkid ranting
rasanya ini orkid yg mak sabah nak
close-up bunga dia

No comments:

orkid purple yg ayah tanam